Mariusz Żwierko o folklorze

Mariusz Żwierko o folklorze

„Autoetnograficzne opowiadanie o folklorze scenicznym” w publikacji „Raz na ludowo” Nadbałtyckiego Centrum Kultury w Gdańsku.

O folkloryzmie, inspiracjach folklorystycznych i problemach z przenoszeniem autentyczności na scenę opowiada Mariusz Żwierko, kierownik ZPiT „Kurpie Zielone”, w artykule „Autoetnograficzne opowiadanie o folklorze scenicznym”, który ukazał się w wydawnictwie „Raz na ludowo” Nadbałtyckiego Centrum Kultury w Gdańsku.

Publikacja stanowi katalog wystawy pt.: „Raz na ludowo. Od folkloru tanecznego do folku”, otwartej w NCK w październiku tego roku. Celem wystawy jest pokazanie, w jakich kierunkach podążało na przestrzeni lat zjawisko tańca wykonywanego przez mieszkańców polskich wsi oraz skłonić do refleksji nad rolą tańca tradycyjnego we współczesnym świecie. Wydawnictwo jej towarzyszące składa się z sześciu artykułów, których autorami są uznani specjaliści z zakresu etnografii i tańca z całej Polski. Jedną z osób zaproszonych do współpracy przez NCK był Mariusz Żwierko, kierownik działającego przy Podlaskim Instytucie Kultury ZPiT „Kurpie Zielone”. Jego „Autoetnograficzne opowiadanie o folklorze scenicznym” to osobiste spojrzenie na taniec ludowy, zarówno w formie scenicznej, jak i autentycznej, oraz na zagadnienia folkloru, folkloryzmu i antropologii kultury.  

Dziękujemy Nadbałtyckiemu Centrum Kultury za udostępnienie artykułu, a wszystkich zainteresowanych transformacjami zachodzącymi na gruncie kultury ludowej zachęcamy do zakupu wydawnictwa, które można nabyć TUTAJ.

Zapraszamy do lektury artykułu:

„RAZ NA LUDOWO. OD FOLKLORU TANECZNEGO DO FOLKU”: AUTOETNOGRAFICZNE OPOWIADANIE O FOLKLORZE SCENICZNYM (M. ŻWIERKO)

Mariusz Żwierko – choreograf, tancerz, instruktor, pedagog. Od wczesnej młodości związany z folklorem. Tańczył w Zespole Pieśni i Tańca „Grajewie” oraz Zespole Pieśni i Tańca Uniwersytetu Warszawskiego „Warszawianka”. Obecnie pracuje jako kierownik artystyczny ZPiT „Kurpie Zielone”, działającego przy Podlaskim Instytucie Kultury w Białymstoku. Jest też założycielem i kierownikiem warszawskiej grupy Woda na Młyn, łączącej taniec tradycyjny ze współczesnymi trendami scenicznymi. Współpracował z wieloma zespołami folklorystycznymi, m.in. Ludowym Zespołem Artystycznym „Promni”, ZPiT „Ziemia Bydgoska” czy P.A. „Meandry”, dla których tworzy choreografie oparte na tańcach kurpiowskich i innych regionów. Od lat wspiera swoimi choreografiami Teatr Pijana Sypialnia z Warszawy. Pracował jako nauczyciel i wykładowca w szkołach podstawowych, liceach oraz szkołach niepublicznych. Od 2015 roku działa w Stowarzyszeniu Passionfruits z Warszawy, które zajmuje się m.in. edukacją nieformalną dzieci, młodzieży i dorosłych. Studiował nauczanie języka niemieckiego oraz germanistykę na Uniwersytecie Warszawskim, obecnie student kulturoznawstwa na Uniwersytecie w Białymstoku na specjalności Kultura Podlasia.