Jesteś na stronie: Konferencja Ruchu Teatrów Amatorskich – zdjęcia
Treść strony

Konferencja Ruchu Teatrów Amatorskich – zdjęcia

Konferencja Ruchu Teatrów Amatorskich – zdjęcia

2 grudnia zaprosiliśmy na konferencję dla instruktorów, twórców, inicjatorów i osób zainteresowanych działaniami teatrów amatorskich.

fot. PIK w Białymstoku

 

Głównym celem działania było wspieranie rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego, w tym niezawodowego ruchu teatralnego, jako ważnego czynnika kulturotwórczego regionu.
W programie znalazły się: spektakl, prelekcje oraz pokazy działań w formie materiałów filmowych. Udział we wszystkich częściach programu był bezpłatny.

Ramowy program Konferencji:
9:30 – 10:00 Rejestracja uczestników
10:00 – 10:10 Rozpoczęcie konferencji
10:10 – 11:00 Spektakl teatru „The Mask” – „Zielony Gil”
11:00 – 11:10 Przerwa kawowa

The M.A.S.K w roku 2012 założył absolwent Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie Mateusz Sacharzewski. Siedziba teatru znajduje się w Kreatywnym Centrum Kultury, gdzie premierę miały wszystkie dotychczasowe spektakle, a młodzi ludzie tworzyli historię teatru w Bielsku Podlaskim.

Oprócz miłości do teatru łączy nas coś jeszcze. Bardzo cenimy sobie relacje w grupie, teatrze, a wreszcie te z widzem. Naszemu działaniu przyświeca propagowania dobrej myśli, emanujemy pozytywną energią. Uwielbiamy się śmiać, najlepiej z samych siebie m.in. dlatego tworzymy głównie komedie. Mimo komediowego charakteru każdy nasz twór niesie ze sobą przesłanie. Czasem mniej lub bardziej ukryte. Nasze motto, to „Jak robić, to robić. Jak nie robić, to nie robić”, którego autorem jest nasz szanowny plakacista – Krzysztof „Kasztan” Piotrowski. – mówią członkowie teatru.

O spektaklu teatru „The Mask” – „Zielony Gil”:

„Gdy gniew i miłość połączą się w kobiecie w jedno piekło, nie ma takiej przeszkody, której by na drodze do swojego celu nie usunęła”.

Dona Diana na moście Anzures w Valladolid poznaje pięknego młodzieńca don Martina de Ortegę. Młodzi zakochują się w sobie, a don Martin obiecuje dziewczynie ślub. Jego ojciec nie wyraża jednak zgody na związek syna ze zubożałą szlachcianką i wysyła go do Madrytu jako don Gila de Albornoz w celu poślubienia bogatej Doni Inez. Zraniona i porzucona Diana za cel stawia sobie zemstę na ukochanym…


PANEL 1 Teoria i inspiracja
11:10 – 11:40 Mateusz Sacharzewski: „Teatr amatorski – podstawowa terminologia, opis pracy z grupą – teatralna autobiografia”
11:40 – 12:20 Emilia Wyszkowska, Agnieszka Jakubicz „Teatr amatorski w województwie podlaskim – raport z badania.
12:20 – 13:00 Karol Smaczny: „Drama jako metoda i narzędzie pracy z grupą zagrożoną wykluczeniem społecznym”
13:00 – 14:00 Przerwa obiadowa

PANEL 2 Środowisko Lokalne
14:00 – 14:40 Mateusz Tymura: Praca teatralna inspirowana miejscowymi historiami na podstawie działań w ramach programu „Lato w Teatrze”
14:40 – 15:20 Aldona Żejmo-Kudelska: „Teatr Zaangażowany Społecznie jako metoda pracy w środowisku lokalnym – przykłady projektów teatralnych”
15:20 – 16:00 ks. Jarosław Jóźwik, Anna Kołosow-Ostapczuk, Katarzyna Siergiej: „Zatopieni w historii” jako przykład pracy ze społecznością w nawiązaniu do roli pamięci historycznej, pamięci społecznej i miejsca.

Mateusz Sacharzewski – absolwent Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, magister sztuki. Aktor filmowy, telewizyjny, dubbingowy i teatralny. Prezes Stowarzyszenia Kreatywny Bielsk Podlaski, które od lat zajmuje się organizacją wydarzeń kulturalnych i charytatywnych. Założyciel Teatru The M.A.S.K. Bielsk Podlaski, w którym od 2012 roku zrealizował ponad 40 projektów teatralnych z dziećmi, młodzieżą oraz dorosłymi. Obecnie Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Boćkach. Mąż, ojciec dwójki dzieci.

Karol Smaczny – wykładowca przedmiotu „Arteterapia dla zagrożonych wykluczeniem społecznym” na Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie na Wydziale Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku. Od czasu ukończenia szkoły teatralnej pracuje jako aktor, pedagog, trener, arteterapeuta oraz realizuje projekty artystyczne z pogranicza teatru i Teatru Zaangażowanego Społecznie. Ma na swoim koncie ponad dwadzieścia realizacji teatralnych, w których brał udział jako aktor i reżyser. Wieloletni aktor Teatru Wierszalin w Supraślu. Gościł i był nagradzany na wielu festiwalach w kraju i za granicą. Współzałożyciel i twórca teatru niepełnosprawnych intelektualnie dla Towarzystwa Wspierania Inicjatyw Społecznych ALPI w Białymstoku. Współautor książki „Zapamiętane” wydanej na zakończenie warsztatów Historii i Kultury Lokalnej „Mały Świat – Duża Kultura” w gminie Dobrzyniewo Duże, które prowadził w 2013 r. Publikacja otrzymała honorowy patronat Narodowego Centrum Kultury. Od 2014 r. współpracuje z Fundacją Edukacji i Kultury Drama Way reżyserując spektakle i współprowadząc kursy.

Mateusz Tymura – absolwent białostockiej Akademii Teatralnej. Reżyser teatralny, aktor, lalkarz, animator kultury. Założyciel niezależnego Teatru Latarnia oraz prezes Fundacji Teatr Latarnia. Współpracował z Teatrem Wierszalin oraz kilkoma teatrami instytucjonalnymi w Polsce. Przez lata swojej działalności prowadził szereg warsztatów artystycznych w kraju i regionie (m.in. Lato w Teatrze). Współtwórca i współzałożyciel wielu społeczno- kulturalnych inicjatyw w Białymstoku, takich jak: Biała Czysta Kulturalna, Bojary Zostają Kulturalne, Podwórkowy Dom Kultury, Ratujemy białostocki Neon Żonkil. Współtwórca wytwórni kasetowej Pionierska Records. Współzałożyciel kapeli Batareja, w której wykonuje muzykę tradycyjną. Absolwent Szkoły Liderów – Liderzy PAFW. Laureat plebiscytu Gazety Wyborczej „Przystanek Młodzi”. Wyróżniony przez redakcję Polskiego Radia Białystok w kategorii „Kulturalna Postać Roku”. Stypendysta Marszałka Województwa Podlaskiego, pięciokrotnie stypendysta Prezydenta Białegostoku oraz stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Finalista konkursu „Bo wARTo! 2019” RMF Classic dla animatorów i twórców kultury.

Aldona Żejmo-Kudelska – superwizorka metody dramy Drama Way (od 2012 r.), trenerka warsztatu rekomendowana przez PTP, nauczycielka akademicka Akademii Teatralnej w Warszawie, arteterapeutka Stowarzyszenia Kajros, fundatorka i Prezeska Fundacji Edukacji i Kultury Drama Way, autorka wielu artykułów na temat Teatru Zaangażowanego Społecznie. Od 2012 r. realizuje projekty edukacyjne wykorzystujące dramę i teatr na zlecenie firm i instytucji m.in. SWPS-u, Straży Miejskiej, Teatru Polskiego. Od 2019 r. prowadzi międzynarodowe projekty szkoleniowe/edukacyjne adresowane do trenerów z całej Europy, realizowane w ramach projektów Erasmus. Równolegle, w ramach działań w Fundacji Drama Way, od 2011 r. tworzy i realizuje projekty edukacyjne i rozwojowe adresowane do młodzieży i społeczności lokalnych wykorzystujące metodę dramy i Teatru Zaangażowanego Społecznie (szczególnie Teatr Forum i Teatr ze społecznością). W latach 2013-2018 współprowadziła ponad 1200 godzin warsztatów szkoleniowych dla ok. 250 trenerów z całej Polski. 

ks. Jarosław Jóźwik – proboszcz Parafii Prawosławnej Świętego Mikołaja Cudotwórcy w Topilcu, kanclerz Akademii Supraskiej. Jest absolwentem Prawosławnego Instytutu św. Sergiusza w Paryżu oraz Uniwersytetu Nice Sophia-Antypolis. Współorganizator „Tygodnia liturgicznego” w Paryżu. Koordynator konferencji międzynarodowych Akademii Supraskiej, redaktor naczelny „Latopisów Akademii Supraskiej”. Koordynator: Warsztatów plastyczno-ikonograficznych dla dzieci i młodzieży, Forum Myśli Teologicznej oraz spotkań kulturalnych i naukowych Akademii Supraskiej. Koordynator projektu „ZaTopieni w historii”. 

Katarzyna Siergiej – doktor sztuki w dziedzinie sztuk teatralnych, aktorka, tłumaczka, pedagog. W latach 2016-2019, prodziekan Wydziału Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. W latach 2006-2014 aktorka Teatru Wierszalin. Zagrała w najważniejszych spektaklach teatru, m. in.  w spektaklach „Ofiara Wilgefortis”, „Bóg Niżyński, „Wierszalin. Reportaż o końcu świata”, które były prezentowane na niemal wszystkich najważniejszych teatralnych festiwalach w Polsce i za granicą, zdobywając liczne nagrody i wyróżnienia. W 2012 r. otrzymała Stypendium Prezydenta Miasta Białegostoku „Młodzi Twórcy”, w ramach którego powstał monodram „Medea, moja sympatia” w reżyserii Jacka Malinowskiego. W 2016 r. otrzymała stypendium artystyczne Prezydenta Miasta Białegostoku dla twórców profesjonalnych na realizację projektu „Kobieta, granica, dom”, wyróżniona w 23. „Subiektywnym spisie aktorów teatralnych” Jacka Sieradzkiego za rolę Wioli w spektaklu „Guguły” w reżyserii Agnieszki Korytkowskiej-Mazur. Obecnie, aktorka Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku.

Anna Kołosow-Ostapczuk – Absolwentka Uniwersytetu w Białymstoku na wydziale Historii oraz Instruktorskiego Kursu Kwalifikacyjnego specjalizacja Taniec współczesny, tancerka, choreografka, nauczyciel, wykładowca Akademii Teatralnej w Warszawie (Filia w Białymstoku). Tworząc choreografię dla Białostockiego Teatru Lalek współpracowała z takimi reżyserami jak K. Rau, J. Malinowski, O. Żiugżda, E.Piotrowska.Od 2005 roku prowadzi jedyny w województwie profil klasy teatralnej w VII LO w Białymstoku. Twórczyni autorskich scenariuszy i reżyser spektakli młodzieżowych nagradzanych min. na: Ogólnopolskim Konkursie Teatralnym w Chełmnie, Ogólnopolskich Spotkaniach Teatralnych w Lublinie i Warszawie, Ogólnopolskich Konfrontacjach Teatralnych w Łomży, Podlaskim Forum Dzieci i Młodzieży w Białymstoku. Autorka Projektu „ZaTopieni w historii” z dofinansowaniem MKiDN i NCK. Od 2012 koordynator Podlaskich Spotkań Teatralnych, nagrodzona za całokształt twórczości przez Przewodniczącego Rady Miejskiej w Białymstoku.

Szczegółowych informacji na temat konferencji udziela Dział Animacji Kultury PIK w Białymstoku:

Emilia Wyszkowska, Agnieszka Jakubicz
tel./fax 85 744 63 13
lub tel. 85 749 60 50
teatr@pikpodlaskie.pl