Rozstrzygnięcie Ogólnopolskiego Konkursu na Tkaninę Przetykaną – Radziuszkę.
Gratulujemy laureatom, dziękujemy wszystkim uczestnikom konkursu.
Poznaliśmy laureatów Ogólnopolskiego Konkursu na Tkaninę Przetykaną – Radziuszkę. To wspaniali twórcy, którzy upowszechniają, a tym samym pielęgnują i chronią tradycyjne tkactwo. Wszystkim uczestnikom konkursu gratulował marszałek województwa podlaskiego Łukasz Prokorym.
Bardzo cieszę się, że mogę być na tej pięknej wystawie. Dbanie o dziedzictwo kulturowe jest zadaniem władz województwa. Zatem dziękuję wszystkim twórcom za te wspaniałe dzieła. Jestem pełen podziwu dla tak wyjątkowych umiejętności. Ta dzisiejsza wizyta ma też dla mnie wymiar osobisty – jest jak powrót do lat dzieciństwa, do Janowa koło Sokółki, gdzie mieszkali moi dziadkowie, a babcia zajmowała się właśnie tkactwem. Pamiętam ją nad krosnami.
Konkurs został przeprowadzony w ramach projektu Podlaskie Sploty, który Podlaski Instytut Kultury realizuje od wielu lat przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Województwa Podlaskiego. Jego koordynatorką jest Krystyna Kunicka.
Śmiało mogę powiedzieć, że dzięki naszym staraniom, dzięki działaniom naszej instytucji radziuszka ożyła – mówiła Krystyna Kunicka z Podlaskiego Instytutu Kultury, koordynatorka projektu Podlaskie Sploty. – Te przepiękne tkaniny dawniej miały właściwie jedno przeznaczenie, służyły jako narzuty na łóżka. Dziś obserwujemy niesamowitą kreatywność twórców. Radziuszka jest elementem mody, wystroju wnętrz, ma zupełnie nowe, wspaniałe zastosowanie. I o to chodzi. Tkanina nawet najpiękniejsza musi mieć, nazwijmy to: współczesną przydatność. Tylko wtedy tradycyjna technika ma szansę przetrwać. Ta nowa ekspozycja pokazuje, że właśnie tak się dzieje.
Na konkurs swoje prace przysłało dwudziestu twórców. Wśród zaprezentowanych na pokonkursowej wystawie tkanin są nie tylko tradycyjne radziuszki, ale także wspaniałe ubrania, torebki, poduszki, leżaki, parawany, w których pomysłowo i umiejętnie wykorzystano tę tkaninę. Artyści biorący udział w konkursie mieli za zadanie skorzystać z dawnych wzorów wydanych rok temu przez Podlaski Instytutu Kultury w formie publikacji pod tytułem: „Radziuszka – wzory i technika”. Zawiera ona 17 schematów tkanin przetykanych, pozyskanych ze starych spisków i wystaw tkanin z terenu województwa podlaskiego.
Z całego serca pragnę podziękować i pogratulować wszystkim twórcom, którzy wzięli udział w naszym konkursie i których piękne prace możemy tu podziwiać. Dzięki Wam tradycyjne tkactwo w naszym regionie, i to nie tylko radziuszka – nie zginie. To zaszczyt współpracować z tak utalentowanymi ludźmi, którzy kochają tradycyjne tkactwo i którzy chcą się w nim doskonalić, rozwijać. I którzy, co ważne – proponują je również w nowoczesnej, atrakcyjnej dla współczesnych odbiorców odsłonie – mówiła Agnieszka Jabłońska, zastępca dyrektora PIK.
W sposób szczególny pragnę podziękować osobie, która ma niesamowite zasługi na rzecz ochrony i upowszechniania tradycyjnego tkactwa w naszym regionie – poproszę o wielkie brawa dla Pani Krystyny Kunickiej. Pani Krysiu wielkie ukłony i wyrazy uznania – to że mamy obecnie tak ogromne zainteresowanie tradycyjnym tkactwem, że tak wiele osób chce się go uczyć, otwiera swoje pracownie – to Pani zasługa – ciężka praca i zapewne też wielka miłość do tradycyjnych wzorów. Bardzo dziękuję w imieniu swoim, całej załogi naszej instytucji oraz oczywiście w imieniu wszystkich osób, którym tradycyjne tkactwo jest drogie – podkreślała dyrektor Jabłońska.
Autorami prac są w większości osoby, które uczyły się tkactwa na warsztatach organizowanych od wielu lat przez Podlaski Instytut Kultury w ramach projektu Podlaskie Sploty. Dzięki Podlaskim Splotom z roku na rok rośnie zainteresowanie technikami tkackimi, wiele osób uczy się tego dawnego rzemiosła, kupuje krosna, otwiera własne pracownie. Dla wielu twórców tkactwo staje się sposobem na życie, źródłem utrzymania.
Podlaskie Sploty to projekt który ma za zadanie upowszechniać, popularyzować i tym samym chronić dawne rzemiosło – tradycyjne podlaskie tkactwo. W projekcie prowadzone są bardzo różnorodne działania – warsztaty tkackie, festiwal tkacki w centrum Białegostoku, są publikacje, wystawy i konkursy, Wszystko to służy ocaleniu tradycyjnego tkactwa. A dziś sposób jest tylko jeden, Żeby tradycja przetrwała – musi ożyć, stać się popularna, atrakcyjna i tak się właśnie dzieje.
Lista laureatów:
I kategoria, tkaniny tradycyjne o wymiarach minimalnych: 150×70 cm:
I miejsce:
Sabina Knoch (Szczepki): Tkanina wielonicielnicowa (radziuszka), wzór nr 17
Urszula Agnieszka Mendryk (Białystok): Kapa „Kamienne kręgi”, wzór nr 12
Karina Zaborowska (Podkamionka): Obrus „Pająki”, wzór nr 15
II miejsce:
Marta Barbara Bajko (Białystok): Tradycyjna tkanina ludowa – narzuta na łóżko, wzór nr 1
Irena Ignaciuk (Lewkowo Stare): Radziuszka, wzór nr 15
III miejsce:
Małgorzata Kiełkucka (Białystok): Tkanina „Początki”, wzór nr 17
Katarzyna Daniewicz (Czarna Białostocka): Tkanina „Rozeta podlaska”, wzór nr 17
Wyróżnienie:
Marzena Nowak (Motyka): Obrus „Złote motyle”, wzór nr 14
Aleksandra Maria Staszak (Białystok): Tkanina „W zielone gramy”, wzór nr 11
II kategoria, mniejsza forma tkacka – produkt użytkowy wykonany z wykorzystaniem lub inspirowany tkaniną przetykaną:
I miejsce:
Anna Lewczuk (Białystok): Zestaw spódnica ołówkowa „Złota godzina”, pasek szeroki „Złota godzina”,
torebka „Błękitna godzina”, wzór nr 11
II miejsce:
Marta Barbara Bajko (Białystok): Tkanina ludowa jako współczesny design „F jak Fotel”, wzór nr 16
Anna Olesiuk-Sawicka (Reduty): Parawan „Lniane Trio”, wzór nr 12
III miejsce:
Barbara Sojko (Białystok): Torba na ramię, wzór nr 11
Małgorzata Kiełkucka (Białystok): Zestaw „Złote kwiaty” (lampa + poduszki), wzór nr 17
Wyróżnienie:
Beata Palikot-Borowska (Białystok): Zestaw: drzwi do komody klasyczne „Radziuszka w ogórki”, wzór nr 5 oraz drzwi do komody – nowoczesna interpretacja wzoru nr 5
Magdalena Kozioł (Kojły): Bieżnik: „Motyle na łące”, wzór nr 14
Magdalena Marzec (Żytkiejmy): Zasłonka na małe okno, wzór nr 10
Katarzyna Jezierska-Tratkiewicz (Stefanówka): „Ponczo na pogodę w kratkę”, wzór nr 3
Zofia Magdalena Kierylak (Siedlce): Bieżnik, wzór nr 17
Krystyna Zagrobelna (Olsztyn): Tkanina „Damą być”, wzór nr 8
Aneta Popławska (Białystok) zestaw: torebka do ręki, torebka na łańcuszku, opaska do włosów, wzór nr 9
fot. J. Gaweł / PIK w Białymstoku