Szczegóły
Ballady dziadowskie na lirę korbową, akordeon, skrzypce, nyckelharpę, ud, cymbały i głos Jacka Hałasa.
Spotkanie, przenikanie się, zderzenie i współbrzmienie tradycyjnych ballad dziadowskich na lirę korbową, akordeon i głos Jacka Hałasa z motywami na bluesową gitarę Jarka Kaczmarka, skrzypce i nyckelharpę Oleny Yeremenko oraz ud i cymbały Mateusza Szemraja. Muzyczne opowieści o życiu i śmierci, o duszy i ciele, o miłości i zdradzie. Współczesne wariacje wokół „Ballad i Romansów” Adama Mickiewicza. „Świtezianka” otwiera przejście do świata romantycznej ludowej wyobraźni. Poetycka podróż do krainy zjaw i rusałek, tych z pradawnych puszcz i jezior, i tych, które w nowych postaciach powracają do współczesnego miasta…
Wystąpili: Jacek Hałas – śpiew, lira korbowa, akordeon, piszczałki, instrumenty perkusyjne; Olena Yeremienko – śpiew, nyckelharpa; Jarek Kaczmarek – głos, gitara; Mateusz Szemraj – cymbały, ud.
Koncert upamiętnia dwusetną rocznicę wydania „Ballad i romansów” Adama Mickiewicza, będących twórczym rozwinięciem formy słowiańskich ballad dziadowskich. Postać wędrownego pieśniarza – lirnika, przemierzającego ziemie Polski, Ukrainy i Litwy, odmalowana przez Mickiewicza w balladzie „Dudarz”, była dla niego kluczową inspiracją przy tworzeniu „Ballad i Romansów”.
Koncert w ramach projektu „Nowe szaty Świtezianki. Ballady i romanse 2022” wspieranego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Organizatorzy: Stowarzyszenie „Grupa Studnia O” i Podlaski Instytut Kultury.
EtnoNurty – cykl koncertowy, który prezentuje zespoły czerpiące z melodii tradycyjnych i folkowych, ale często łączące je z brzmieniami współczesnymi, jazzowymi czy klasycznymi. Koncerty w ramach wydarzenia pokazują, że współczesne interpretacje muzyki tradycyjnej i folkowej mogą iść w różnych kierunkach – przybierać różne nurty, wciąż jednak odnosząc się do przeszłości.