Szczegóły
Wiersze i muzyka dla smyka w towarzystwie cymbałów, pianina, magicznych dzwonków i kanteli.
1 czerwca 2021 r. na placu przed Spodkami Podlaskiego Instytutu Kultury w Białymstoku przy ul. św. Rocha 14 wystąpiła Ania Broda – wokalistka obdarzona niezwykłym, wyrazistym głosem, mistrzyni gry na cymbałach wileńskich, multiinstrumentalistka. W trakcie koncertu artystka zaprezentowała piosenki śmieszne i dziwne, liryczne i fantastyczne, bajeczne i o wietrze, czyli eksperymenty z dźwiękiem i rytmem, a jednocześnie zaprosiła do nauki i wspólnego śpiewania wpadających w ucho melodii.
Ania Broda wystąpiła w ramach nowego cyklu koncertowego – EtnoNurty, który prezentuje zespoły czerpiące z melodii tradycyjnych i folkowych, ale często łączące je z brzmieniami współczesnymi, jazzowymi czy klasycznymi. Koncerty w jego ramach będą pokazywać, że współczesne interpretacje muzyki tradycyjnej i folkowej mogą iść w różnych kierunkach – przybierać różne nurty, wciąż jednak odnosząc się do przeszłości.
Ania Broda o sobie:
„Od zawsze śpiewam, gram na cymbałach, pianinie i bębnach. Komponuję muzykę autorską, tradycyjną, filmową. Piszę piosenki, kołysanki i inne miniatury muzyczne. Inspiracją jest dla mnie piękna poezja – szczególnie ta nieobliczalna i zagadkowa, w której dźwięczą słowa. W muzyce szukam nastrojów, kolorów, wzruszeń, tajemnic i nieprawdopodobnych historii, poruszających delikatne struny wyobraźni. Śpiewam ponieważ organicznie potrzebuję tej formy ekspresji jaką jest śpiewanie, wołanie, wibrowanie dźwiękiem, krzyczenie, oddychanie śpiewem. Jest to środek wyrazu integralny z instrumentalną częścią mojej muzyki, ale też istniejący w przestrzeni solowej. Trudno mi wyobrazić sobie życie bez śpiewu. To jakby wyłączenie dźwięku w przestrzeni. Śpiew to dla mnie echo wydarzeń i emocji wokół mnie. Każdą muzykę jaką przyswajam poznaję za pomocą zaśpiewanej melodii. Dodatkowo piszę pieśni i piosenki, a więc opowiadam historie za pomocą melodii i głosu. To dla mnie forma sztuki na pograniczu muzykoterapii. Czysty głos działa i na słuchacza i na twórcę w sposób głęboko poruszający, oczyszczający i inspirujący. To mój własny sposób naprawiania rzeczywistości.”
Wydarzenie zostało zorganizowane przy zachowaniu zaleceń sanitarnych rekomendowanych przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w związku ze stanem epidemicznym w Polsce.